איך בנק הפועלים דופק את העמותות

במקרה, אני יו"ר של עמותה קטנה בשם מעין, שמוציאה את כתב העת המוכר לכם. אני לא מסתכל בדרך כלל בסעיפים הקטנים של חשבונות הבנק, אבל בגלל שהיקף הפעילות של העמותה זעיר למדי, גיליתי שההוצאה החודשית של העמותה על עמלת הבסיס הבנקאית קפצה מ10.60 ש"ח ל50 ₪ בין ליל ומשם ל60 ₪. כלומר עלתה ב500 אחוז מ127 ₪ בשנה ל-720 ש"ח. סכום שיכול היה להגיע לכותבים או לעורכת הלשונית, למשל. כמובן, שנוסף על עמלת הבסיס הזו, אנחנו משלמים על הפעולות הלא רבות שאנחנו עושים סכומי כסף.

העמותה לא התבשרה על העליה יוצאת הדופן הזו, של פי שש. היא הגיעה בהפתעה ובאישון ליל. איש לא שאל אותנו אם אנחנו מעוניינים להמשיך להפעיל את החשבון, למרות ההעלאה הדראסטית. דמיינו לכם את בעל הדירה מקפיץ את השכירות פי 6 בלי להודיע לכם ואתם רואים זאת בדיעבד. 720 ₪ לעמותה זעירה כמו 'מעין' זו שריפה של אחוזים שלמים מהתקציב השנתי. ומה נקבל על ההעלאה המצוינת הזו? שום דבר. שהרי על כל פעולה אנחנו משלמים בנוסף. והסכום שבחשבון מביא גם הוא כסף לבנק, דרך הריבית שהבנק מרוויח. לאחרונה נגנבו לידידתי מהארנק 600 ש"ח כשישבה בפאב, דבר לא נעים. אמרתי לה שעדיף שכסף יגיע אל הגנב ולא אל הבנק. כדי להבהיר, כמובן שאין מה להשוות בין גברת אריסון לבין גנב פשוט: הגנב צריך את הכסף יותר.

מיותר לציין שהחלפת בנק זו פרוצדורה מסובכת עבור עמותה, כי צריך לעדכן גם את כלל ענייני רשם העמותות. במאמר מוסגר, הקמת עמותה כרוכה בבירוקרטיה יוצאת דופן, אני ממליץ לכל ידידיי לא לפתוח עמותה אם הם אנשים פעילים וישרים.

בנק הפועלים הרוויח ברבעון השני של שנת 2010 513 מיליון ש"ח, כלומר ניתן להניח שהרווח השנתי שלו לשנה הנוכחית יהיה כשני מיליארד ₪, או במספרים 2000000000 ש"ח. הבנק שייך לגב' שרי אריסון ומיוחצן על ידי רני רהב, שדואג להמחיש ברעש צבעוני רב ובפעולות שונות את התרומה של הבנק לקהילה ולעמותות. המציאות היא הפוכה. יתכן והבנק תורם כסף לעמותות, שבדרך כלל קשורות לנשים כבודות של אנשי עסקים ידועים ופוליטיקאים, עמותות צדקה שהן חלק ממבנה ההון והשלטון הישראלי, אבל העמותות הקטנות נפגעות מהבנק.

כבר לפני שנה תכננתי לכתוב על העניין, אבל לא היה לי זמן. שלחתי אימייל לדוברות בנק הפועלים. הפקידה מהבנק שהתקשרה אלי הסבירה שהבנק החליט להכליל את העמותות גם אם הן זעירות, תחת הקטגוריה עסקים קטנים, ולכן התעריף עלה כך. פניתי כעיתונאי וכבלוגר אל דוברות הבנק לתגובה והם כמובן השיבו לי את הכסף, החזירו את העמלה לקדמותו, והגדירו את הכול כהנחה שהם עושים לי למשך שנה. כמובן שמחתי על ההנחה לעמותה, אבל ביקשתי מהפקידה שהתקשרה מהבנק שלא יעשו לי הנחה בגלל שאני במקרה עיתונאי, אלא שאותה הנחה תחול על כל העמותות הקטנות, ושאני דורש תגובה רשמית על כל העניין לבלוג שלי. היא אמרה שבכל מקרה העמותה תקבל הנחה, והדוברות תדבר איתי. תגובת הבנק היתה: "בנק הפועלים תרם בשלוש השנים האחרונות למעלה מ- 150 מיליון שקל לעמותות השונות ברחבי הארץ. כל חשבון נבדק לגופו. המחזיקים בחשבון של עמותה, כמו לקוחות אחרים, רשאים לפנות בבקשה מנומקת לשינוי בחיובי העמלות, וכל בקשה כזו נבחנת לגופה בסניף שבו מתנהל החשבון". ובכך לא ענתה על השאלה שלי, אף שהיא פתחה דרך לכל עמותה לפנות אליה.

תחושתי היא שאם לא הייתי עיתונאי ובלוגר, העמותה שאני היו"ר שלה לא היתה מקבל הנחה. בניגוד לאנשי הגז, שמשתמשים בגז ששייך למדינה שרוצה על כך תגמול הולם, אופיר אקוניס או חברי ישראל ביתנו לא יתלוננו על הקפיצה הזו במיסוי שהבנקים ממסים את האזרח. רק שהפעם הכסף יילך לטובת חשבון הבנק של אריסון ולא לחינוך או לחיזוק מערך הכבאות.

אין גם טעם לפנות לממונה על הבנקים. אני לא מסתכן בדיבה כשאומר שהממונה על הבנקים הוא תפקיד שהשחיתות גלומה בתוכו. בפירמה ערכנו תחקיר שהראה איך כל הממונים על הבנקים ב20 שנים האחרונות הפכו לבכירים בבנקים. למשל גליה מאור. השכר העצום של מנהלי הבנקים הוא מעין שוחד כדי שהממונה על הבנקים לא יפקח על הבנקים יותר מדי. לאחרונה הודיעו על פתיחת התחרות בעמלות בין הבנקים והורדת מספר העמלות, דבר שרק העלה מאוד את העמלות שאנחנו משלמים (גם אם מספר סוגי העמלות פחת). אין ספק שמפקח הבנקים הנוכחי רואה את עצמו עובד אצל הבנקים ולא אצלי, כלומר אצל הציבור.

מלחמה משפטית עם הבנק דינה תבוסה ברורה. לכן אני עושה שתי פעולות.

הראשונה היא פרסום המאמר הזה. זה אמנם רק בלוג, אבל אודה אם בפוסט הקרוב שלכם תכתבו את המילה בנק הפועלים ותפנו לכאן לינק, כדי שהטקסט יופיע גבוה ברשימת התוצאות בגוגל ויהיה שווה הפסד כסף לבנק,  שיהפוך את ההעלאה בעמלות ללא רווחית עבורו.

דבר שני, אני מפרסם את האימייל של דוברות הבנק. כדי שכל עמותה תוכל להשתמש בתקדים של ההנחה שקיבלה עמותת מעין ולחסוך כ650 ₪ בשנה, או מעל 3000 ש"ח בחמש שנים, סכום עצום לעמותות קטנות.

ofra.preuss

at

mailpoalim.co.il

הפוסט הזה יירד כי הוא יהפוך לא רלבנטי במקרה שבנק הפועלים יחליט לשנות את העמלות על עמותות.

זה לא יעלה לו הרבה. אם הבנק מרוויח 650 ₪ על עמותות לשנה בעקבות הפיכתן לעסקים. ובבנק הפועלים יש אלף חשבונות של עמותות קטנות, הבנק יפסיד 650 אלף ₪ בשנה, שהם כ0.03 אחוז מרווחיו השנתיים העצומים.

אתם מוזמנים להעביר את הלינק לכל עמותה שאתם מכירים ורוצים בטובתה.

עוד בעניין:

מערכון הבנק הסקסי – טופי והגורילה (סרטון)

גליה צ'יקי מאור

שוקי גלילי נלחם בכספומטים

מאבק עמלות הבנקים של המועצה לצרכנות

—–

אני מקווה שקראתם את הדיווח ענק-המידות שלי בשידור חי מהשריפה בצפון בהארץ.

עוד כתבות שלי לאחרונה:

הרמטכ"ל בבקו"ם

מסיבת העיתונאים של סלקום בגלל התקלה

הפגנת הילדים נגד ההקפאה

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • grebulon  ביום 7 בדצמבר 2010 בשעה 13:41

    לא קבלת את ה"הנחה" בגלל שאתה עיתונאי. קבלת אותה בגלל שפנית אליהם. זו שיטת מצליח. מן הסתם כל מי שיפנה אליהם יקבל את הכסף חזרה.
    זה לא סוד שהבנקים מתנהלים כמו שוק. סביר שאם תפנה אליהם ותתמקח קצת תקבל עם הנחות על שמי ניהול וכו'. מידת ההצלחה לינארית פחות או יותר לכמות הכסף החשבון.

  • shlomiyosef  ביום 7 בדצמבר 2010 בשעה 14:38

    ואני הגעתי לדוברת הוט – על מנת להתנתק

    איך בנק הפועלים דופק את העמותות

    וברור לי שאם לא הייתי עובד בעיתון היא לא הייתה לוקחת אותי ברצינות!!!

  • יובל בן-עמי  ביום 7 בדצמבר 2010 בשעה 15:31

    כמו שאומר גיבור "אויב העם" של איבסן: "מהו שוד בנק לעומת ייסוד בנק".

  • עמותה תפרנית  ביום 7 בדצמבר 2010 בשעה 15:59

    תרגיש בנוח רועי, אתם בחברה טובה.
    החשבון שלנו נעשק לא פחות בבנק לאומי. עמלות על פעולות אין הרבה כי אין הרבה כסף, אבל עמלה על ניהול חשבון עומדת על סכום דומה.
    אגב, בבנק לאומי עמותה היא עסק גדול- בלי קשר לגודל הפיקדון
    או רמת הפעילות.

  • י.ג.  ביום 7 בדצמבר 2010 בשעה 16:50

    אני מאחל לך בהצלחה, וקצת פסימי לגבי היכולות שלך בתור בלוגר (לפחות במקרה זה). מה שכן, מכל הבנקים הפועלים בישראל ללא דין וללא דיין, לא הייתי ממליץ לפתוח חשבון בבנק הגדול במדינה. גודלו מבטיח שלא ייספרו אותך כלקוח, והרפיוטיישן שלו גורם לי להזכר באלף ואחד מקרים דומים אחרים ששמעתי על השירות בבנק זה. זכור, השלום בא מבפנים (ולא מהכיסים)P:

  • עומר  ביום 7 בדצמבר 2010 בשעה 17:29

    יפה מאוד, תגובה הולמת

  • נעמי הר ירוק גרינברג  ביום 7 בדצמבר 2010 בשעה 17:31

    לא בסדר שלא מיידעים את הלקוחות על השינויים בשיעורי הריבית.
    זה גזל מצידם לפעול בצורה הזאת.
    ישר כוח על המאמץ לפנות אליהם וליידע אחרים.

  • עמית  ביום 7 בדצמבר 2010 בשעה 18:07

    פוסט מצוין ונכון. כל הכבוד .
    אין קשר לכמה שהבנק מרוויח לדברים שנטענים כאן אבל זה שטויות לעומת העיקר

  • עדי  ביום 8 בדצמבר 2010 בשעה 17:06

    מאמר חשוב,

    ציטטתי אצלי בפוסט בנושא דומה שפרסמתי ברשת שינוי ירוק:

    http://www.greenchange.co.il/profiles/blogs/polytyqt-hlyyq?xg_source=activity

  • עודד גלעד  ביום 8 בדצמבר 2010 בשעה 22:44

    שיר שפרסמתי בנושא בבלוג של שלי יחימוביץ'.
    עדיין אקטואלי:
    http://www.shelly.org.il/node/2543

    ורועי – תודה על טור מצויין!

  • ilan  ביום 9 בדצמבר 2010 בשעה 12:43

    זו טרפה וזו נבלה, אבל תוכל להעביר את החשבון של העמותה לבנק לאומי, בתקופת הקמפיין הנוכחי שלהם (מיליון סיבות לעמותות),
    נראה מה מדיניות העמלות של הבנק הזה, המוציא מיליונים על שיווק הקמפיין, כלפי עמותות ומלכ"רים כעת.

  • מומלצי הבלוגוספירה  ביום 9 בדצמבר 2010 בשעה 14:30

    תודה על הפוסט.
    מומלץ אצלי במאמרים
    http://hamimlatsim.blogspot.com/2010/12/1612-912.html

    אסתי כ.

  • יוני צ'ונה  ביום 12 בדצמבר 2010 בשעה 14:41

    תבדקו את ubank היחידים שרואים את הפונטציאל בעמותות.
    העמותות גם תמיד בפלוס. בניגוד לאחרים.
    ולא מקבלים על זה ריבית.
    יו-בנק (לא בנק איגוד) זה מקום ששווה לבדוק כי יכול להיות שהוא נותן דברים אטרקטיבים.
    אני העברתי את העמותה לשם לאחרונה ובהדרגה נסגור בבנק הפועלים.

    .

  • chicky00  ביום 13 בדצמבר 2010 בשעה 17:20

    לעמותה תפרנית. כמה אתם משלמים לחודש בלאומי?

  • דנה  ביום 23 בדצמבר 2010 בשעה 19:16

    אחרי שנה וקצת שאני חיה בארהב: כסטודנטים לא אזרחים, עם הכנסה צנומה למדי. הזדעזענו לגלות, שפה באמריקה, הקפיטליסטית, הבנק לא גובה ממך סנט אחד, כלום, שום כלום, נדה. אין דבר כזה עמלות. ככשאלתי את הפקידה על העמלות, היא ממש לא הבינה על מה אני מדברת, מה זאת אומרת זה הכסף שלך.את יכולה למשוך כמה פעמים שאת רוצה, להכנס לסניף לפרוט כסף ואפילו להעביר כסף מחיסכון לחשבון, בלי עמלות. אחרי שנה וקצת, זה באמת נכון, לא גבו ממנו אף פעם כלום, אין שום שורה לעמלת שורה.  אין לנו נכסים באמריקה, יש לנו הכנסה ממשכורת אחת מהאוניברסיטה ושני ילדים. אנחנו על ויזה זמנית ועדיין. רק אם נמשך כסף מעבר למה שיש לנו (נכנס למינוס) נשלם קנס. 30 דולר, אסור להכנס למינוס באמיקה. עזב כמה הבנק מרוויח מעמותות, כמה כסף הוא מוויח מסתם אנשים, לא עשירים בכלל שהם אלה שמשלמים עמלות.
    תנסה פעם לסגור חשבון בארץ. או כמוי לגלות שאתה במינוס באיזה חשבון שלא ידעתה על קימומו, כי קבלת ממנו הלוואת סטודנטים בתנאים מצויינים שהחזרת מזמן, רק אף אחד לאא טרח לציין שכל עוד לא סגרת את החשבון הזה שלא ממש ידעת את קיומו, יורדות ממנו עמלות לנצח למרות אפס פעילות החשבון.

    • אלון ארד  ביום 19 בפברואר 2011 בשעה 18:16

      ישראל צריכה להיות דומה לאמריקה גם בקטע הזה, לפי דעתי.
      אני כבר לא במינוס יותר מ-3 שנים…

  • אלון ארד  ביום 19 בפברואר 2011 בשעה 18:14

    בנק הפועלים (או הבועלים), באמת לא הוגן לעמותות קטנות, לפי הסברך.
    אני פעיל הרבה שנים בעמותה אחרת, די גדולה. מעניין אותי איך זה שם. (לא עובד אצלה, אבל רוצה).
    הגעתי בעקבות קישור מהבלוגוספירה של תפוז, אחרי שנכנסו לתגית "בנק הפועלים" אצלי בבלוג 🙂

טרקבאקים

כתיבת תגובה