ראיון ראשון עם אנשי בלוג המהפכה האתיופית בישראל

קשה להבין את ההתעוררות החדשה בקהילה האתיופית ללא הבלוג youngethiopianstudents. המבקר בבלוג נפגש בעולם לא מוכר, שבו הלא-אתיופים מכונים פרנג'ים, גלגול אתיופי לביטוי הערבי 'פרנקים', שראשיתו בתיאור האירופים הצלבנים. הבלוג תוקף בשצף את הגזענות הישראלית נגד הצבע השחור, אבל לא עוצר שם, אלא מתעמת מול הממסד האתיופי בישראל על עמותותיו המתוקצבות. המלחמה המעניינת ביותר שלו היא מול החוקרים הישראלים שמנסים להבין את הישראלים האתיופים, כאילו היו חבורת שממיות עם מאפיינים ברורים. "אנתרופולגיה פרנג'ית", הם קוראים לגישה הזו.

הנסיונות לראיין את מי שעומדים מאחורי הבלוג המרתק הזה לקחו שנה. כותביו החליטו לא לשתף פעולה עם התקשורת, אלא לבנות תשתית רעיונית לא מתווכת למהפכה. את העיתונות הם מכנים "התקשורת החזירית". בעמוד ה'אני מאמין', מסבירים יוצרי הבלוג שאין חבר היכול לדבר בשם הקבוצה הלא היררכית. עכשיו הסכימו להתראיין לראשונה, אבל סרבו להצטלם.

הבלוג הפועל דרך המערכת החופשית וורדפרס מפברואר 2010, הוא יוזמה של שבעה אקדמאים. ראשיתו בפורום יוצאי אתיופיה בYNET . שם הכותבים הסתבכו עם החוקרים המושמצים ונאלצו לנדוד למקום אחר. הפורמט הבלוגי העצמאי הוא אידאלי מבחינתם. לא עוד קריאה על הישראלים האתיופים בתיווך עיניים פרנג'יות בהירות (כמו למשל כאן), אלא כלי תקשורת לא מצונזר, עמוס ניתוחים, לעתים מבריקים ולעתים בוטים ומעוררים חוסר נחת. אך תמיד מקוריים. לאחר שאחד החוקרים אפיין את האתיופים כ"בעלי שדה פסיכי צר המתבטא בקושי ברמת הקלט" כותבי הבלוג החזירו ואפיינו את החוקר הפרנג'י המצוי של יהודי אתיופיה כ"צאצא יהדות אשכנז בדרך כלל, בן המעמד הבינוני ומעלה, מבנה גופו רופס ולא ספורטיבי, תווי פניו עדינות".

השבוע הבלוג זכה לתהודה גדולה. מאמר נרעש יצא נגד הצלם זיו קורן, שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונת עירום של אתיופית טובלת במקווה מחנה המעבר בגונדר. בגלל הסיקור התקשורתי הנרחב, הפוסט היה הנקרא בתולדות הבלוג. הצילום, שהוסר לבסוף, תואר בבלוג כאונס והמחנה בגונדר כ'מחנה ריכוז'.

YES נמצאים בקצה הרדיקלי של הארגונים האתיופים, גם בקרב התנועות החדשות והצעירות. מעין גרסה כהה של תנועת מצפן. כיום, כותבי הבלוג מונים שמונה, חמישה גברים ושלוש נשים, הנפגשים מדי פעם או מתקשרים בשיחות אינטרנט. אחד מהם הוא חנניה ונדה (39) מבאר שבע, ששינה את שמו ברוח המסורת האתיופית לאנניה וורדה אבגז, וורדה הוא שם אביו ואבגז הוא שם סבו. השם נועד לכבד אותם ואת מאבקם. ונדה מסביר שהמגמה החדשה בעדה של שינוי השם היא תוצאת הרדיקליזציה של הבלוג. יש כאלה שבוחרים להוסיף את שם האם ולא את שם האב, ברוח פמניסטית יותר. ונדה התפרנס כמדריך טיולים וכיום מסיים דוקטורט בארכיאולוגיה אנתרופולוגית – כך נחשף לכתיבה ההיסטורית על יהודי אתיופיה. "אין אנתרופולוגיה רצינית עלינו. כותבים שאנחנו שרים רגאיי ושזאת בעיה. מה עם הקיבוצניקים? זו בעיה שהם שומעים רגאיי? יש לחוקרים כל מיני תפיסות משונות על המיינד האתיופי. מה הם מבלבלים את המוח על תרבות שהם לא מכירים? הם הפכו את האתיופים לבעיה, ובנו תוכניות שהפכו אותנו למשאב כלכלי. מה שעשינו זה לשים זרקור על החוקרים עצמם".

"שינינו שיח, המצאנו שפה חדשה. בזכות הבלוג, אנשים מרגישים שיש להם גב וגאווה", קובע ונדה. "יש חוקרים שחושבים שפרנג'ים כותבים את הבלוג. הם בטוחים שאתיופים לא מסוגלים לכתוב ככה. אנחנו לא רק מבקרים את הפרנג'ים אלא גם את השכבה הדקה שמשתפת פעולה איתם, שכבת המנהיגות האתיופית שנוצרה כחיץ. אנחנו דורשים ועדת חקירה בינלאומית למצב יהדות אתיופיה".

עד שתוקם ועדת החקירה, ונדה מתמודד עם גחמות היומיום בישראל. "היום הסתובבתי בתל אביב וראיתי חנות ספרים יד שניה. אני אוהב חנויות ספרים, אז נכנסתי להציץ, קפץ עלי בחור שזוף, חשב שאני סומלי שבא לגנוב".

זעם יהודי אתיופיה גואה עם כל פרסום על אפליה והכתובת רשומה בבלוג: ההפגנות האחרונות הן רק יריות האזהרה לקראת התפרצות אדירה. "ככל שהניכור מתגבר, הסכנה לאלימות גדלה", מתריע ונדה. "בסופו של דבר המצב יוביל להתפרצות געשית. אני חושש שמה שיוביל לפעולה הוא האלימות המשטרתית. המשטרה רואה בצעיר האתיופי אויב, עוד יירו פה במישהו. לא תהיה אינתיפאדה, אלא אלימות לא מאורגנת. פשוט אנשים שישרפו דברים, כמו הבדווים. צריך לעצור את זה לפני. יש לי חבר שהוא סמח"ט בצבא, אבל גם הוא לא מנותק מהגזענות. הוא פוגש אותה דרך האחים שלו, יודע שהמשטרה מרביצה לאח שלו. מרגיש את הסטריאוטופים בתקשורת המתארת אותנו דרך הפריזמה של אלימות ורצח. למה החברים האתיופים שלי שעזבו את הארץ לארצות הברית מצליחים ופותחים חברות?".

רחל אסגדץ' טלה, בת 42, גננת לחינוך מיוחד מאשקלון ואם לשתי בנות, היא חברה אחרת בקבוצה: "מי שקורא את הבלוג לא הופתע מהתופעות שמתפרסמות היום, כל הגזענות וכל ההפגנות. הם הקדימו את המאוחר ודיברו על זה מהרגע הראשון. גם התקשורת היא בעיה. בעיתונות כותבים בהתרגשות על 'האתיופי הראשון', על 'הקצין האתיופי הראשון'. זה מחריד אותי. למה הם חושבים שאנשים ממוצא אתיופי לא יכולים להגיע להישגים האלה?"

בבלוג לא רק מתייחסים למצב היהודים האתיופים בישראל. אחד הדברים המעניינים הוא הצגת מצבה הכלכלי המשתפר של אתיופיה, או תיאור יחסי אתיופיה-מצרים מזווית יוצאת דופן. הבלוג נאבק נגד "אתוס ההצלה" של יהודי אתיופיה. הגרסה שונה לחלוטין: האתיופים לא היו אזרחים פסיביים שניצלו על ידי טוב לבן של ממשלות ישראל, אלא התאמצו לעלות בעצמם דרך סודן, לעתים נגד רצון המדינה. בבלוג נרמז כי הדריסה של פעיל העליה מסודן ביל הלפרן ב1982 היתה לא מקרית. מלקמו נחשון זלקה, 33, כותב אחר בבלוג, כופר בכך שיש איזה מאפיין שמאחד את הקילה האתיופית בת 120000 הנפשות: "מדברים על קהילה אתיופית. מה זה, ואיפה היא נמצאת. זה בלון. יש תפיסה שאנחנו גוש שאפשר להגיד עליו משהו. יוצאי אתיופיה מאוד הטרוגנים, אין קשר בין מי שנולד פה, למי שהגיע בגיל 30. בתוכניות הלימוד עדיין מציעים לדבר אל האתיופים ב'רגישות תרבותית'. התוכניות האלה מתאימות למקסימום חמישה אחוז מהאוכלוסיה. גם לא לאבא שלי שכבר 20 שנה כאן, ועבר שינוי מנטלי. הם כנראה מדמיינים אישה שעלתה לפני יומיים עם הילד על הגב שלה. פשוט קשקושים".

זלקה וונדה מדברים על אפשרות של חזרה המונית לאתיופיה. זלקה: "בהפגנה האחרונה, האחיין שלי בכיתה ב' אמר שאין לנו לאן ללכת מלבד אתיופיה. בהפגנה האחרונה ההבדל בין הבמה והשטח היה עצום. אנשים בקהל באו בתחפושת של קו קלוקס קלאן בזמן שעל הבמה דיברו הממסדונים שאנחנו עם אחד, עם ישראל. הממסד לא מייצג את הציבור". זלקה מופתע מהצלחת הבלוג: "כשפתחנו את הבלוג לא שיערנו שזה יהפוך למה שזה. לא חשבנו שזה יתפוס תאוצה כזו. אני שומע את הטקסטים שלי מאנשים שאני מדבר איתם בישיבות".

גם לזלקה סיפורים על השפלה וגזענות שהדפו אותו לפעילות הזו. הוא מספר על היום שהמתין לראיון לפני תואר שני. ואז כשיצא הסטודנט שלפניו, הפרופסור פתח את הדלת, חלף על פניו כאילו היה אויר ושאל "מי מעוניין לבוא לראיון?" . "המטרה של הבלוג היא שאנשים פשוט יתחילו לחשוב", הוא אומר.

פורסם לפני יומיים בקיצור נרחב בהארץ

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • amitaisandy  On 26 בפברואר 2012 at 4:12

    צ'יקי, אתה בסדר אתה.

  • אסתי סגל  On 26 בפברואר 2012 at 6:13

    מרתק.

    וכל הכבוד לך צ'יקי, שהעקשנות שלך נשאה פרי ולא ויתרת. אני פניתי אליהם לפני שנה, פעם ופעמיים ולא קיבלתי כל תשובה, עכשיו אני מבינה למה.
    בלוג מרשים ביותר בעיני.

  • דן זלצר  On 26 בפברואר 2012 at 8:06

    "פרנג'י", לפחות לפי השימוש היום באדיס אבבה, הוא כינוי די מזלזל לאדם זר, שבד"כ הוא גם לבן אבל גם זרים ממדינות שכינות יזכו להיקרא כך. מקורו מ foreigner ולא שמי, ויש בכך לא מעט אירוניה שהקהילה האתיופית הטריה בחרה לאמץ כינוי שכזה למקומיים.

  • נועם שיזף  On 26 בפברואר 2012 at 8:48

    מצוין

  • השין גימל  On 26 בפברואר 2012 at 10:16

    אני עוקב מפעם לפעם אחרי הבלוג הזה, מאז שחברי הקבוצה מצאו את הבלוג שלי איכשהו והתחילו לקלל ולהאשים אותי בגזענות. חטאי הראשון היה השימוש במונח פלאשים באחת מרשומות הבלוג שלי שעסקה דווקא בנעשה בקניה. בתגובה הם החלו לגדף את אמא שלי (ז"ל). ברשומה אחרת, בה סיפרתי על חוויותיי מהתנדבות חקלאית בקניה, והעזתי לרמוז שלא הכל וורוד בקניה, הם התנפלו עלי והאשימו אותי בגזענות כי העזתי לדבר רעות במדינה אפריקאית…
    הם מציגים את אתיופיה כמודל לחיקוי לישראל, לא ברור לי למה, אבל הם בעיקר עוסקים בהתזת ארס ושנאה לכל עבר, אם ביטויים לא מרוסנים שאחרים, שמסכנותם לא מגוננת עליהם, לא היו מרשים לעצמם.
    חבל, חברה אינטליגנטיים ומשכילים, אך רדיקליים בצורה הפגנתית. אותי הם מעצבנים סתם, וחבל.

  • nachum mai  On 26 בפברואר 2012 at 13:12

    old new land—it will be intersting if someone will start a movement of building home for the black jews in africa.

  • YES  On 26 בפברואר 2012 at 14:09

    צ'קי, תודה על הכתבה

    כמובן, שאי אפשר בכתבה קצרה אחת ובמגבלות התקשורת החזירית, ללמד עלינו תורה שלמה.

    לש.ג,
    אתה יודע מה האבסורד אתך? שאתה מסוגל לשקר גם כאשר ההתכתבות בינינו מצויה בבלוג וגם אצלך. אתה צודק, המפגש הראשון שלנו אתך היה אצלך בבלוג ואכן כתבנו לך כך: "פלאשים אימא שלך". מה כאן קללה?

    בנוסף, הסברנו לך שאתה לא שונה מלבנים אחרים שכותבים על אפריקה, במקרה שלך אתה עושה מבני קנייה גלדיאטורים בבלוג – ואתה עושה זאת במעטה של משכיל, אף הראינו לך שאינך לא זה ולא זה, גם הראינו לך קבל עם ועדה שאינך מצוי אף בכתבי היידגר, אלא שכל זה האריזה שאתה ממציא לעצמך. ברור לכל קורא כי זה חלק מהפאסון שלך, שהרי אי אפשר לכתוב על האפריקאים בלי שתעטה על עצמך את דמות האירופי היורד מספינה במורד הנהר ומביא תיאורים על היושבים שם כאילו היו חפצי נוי, אתה פשוט זקן נרגן – זה הכול. אתה רוצה חיבוקים וליטופים לעת זקנה, לא תקבל זאת מאתנו בדרך הצבועה שאתה כותב בבלוג שלך, שלא לדבר על השקרים שאתה מפיץ.

    ולך נחום,

    מה דעתך שכל יושביה היהודים של ישראל יימצאו להם מקום ברוח האלטנוילנד של הרצל? אולי כך ייעשה צדק היסטורי? מה שבטוח זה שבעוד אתיופיה והמרחב כאן אינם זרים זה לזה, אם במקרה אתה מצאצאיו של הוגה האלטנוילנד – הרי שאתה יותר זר מאשר כל אתיופי, בין אם הוא יהודי או נוצרי – שהרי לא זכור לי שפולין מוזכרת ולו פעם אחת בתנ"ך – בעוד אתיופיה מוזכרת שם 50 פעם. זאת ועוד, קשרים בין כנען וקרן אפריקה וסביבותיה התקיימו במשך תקופה ארוכה ואולי לא לחינם יצא משם ההומו ארקטוס ו"ישראל" ממצרים – עדות זאת איננו מוצאים מכיוון פולין וסביבותיה.

    חוץ מזה, תתחיל לכתוב עברית.

    אמנם בבלוג שלנו איננו עוסקים בשאלות של מן הסוג הזה, אבל מעת לעת אנו נתקלים באנשים כמו "שין גימל" ו"נחום" והתרופה לאלה היא מקל בראש, כלומר, להבהיר להם שהקרקע שעליה הם עומדים כלל אינה יציבה.

    • השין גימל  On 27 בפברואר 2012 at 12:31

      יס-מנים, תודה על הפרסומת לבלוג שלי. את הפוסטים המדוברים אפשר למצוא תחת הקטגוריה "אפריקה" והקוראים מוזמנים לשפוט האם הייתה כתיבתי מתנשאת, או נאו-קולוניאלית. בשורה התחתונה, נסעתי לאפריקה הרי לא כתייר אלא כמתנדב, מכספי ועל חשבון זמני. לא כאחד שיודע יותר טוב אלא כאוחז בטוריה. אם גם זה מתנשא, מה אני יכול לעשות?

      ולגבי התגובה לתגובה של נחום: למה זה בסדר שאתם כותבים לפעמים באמהרית אבל לא בסדר שהוא מגיב באנגלית?
      ובשורה התחתונה, לגבי ההצעה של נחום: אתם רואים את אתיופיה של היום בצורה כה אידיליית, שמתבקשת השאלה: למה לא תחפשו את עצמכם שם? אולי עם מידה מסוימת של אוטונומיה תרבותית?

  • YES  On 26 בפברואר 2012 at 14:17

    אגב, צ'יקי, ממה שסיפר לי חנניה, אותו "שזוף" בסיפור המקרה מתל-אביב היה לא אחר מאמריקאי, שדיבר עם חבריו באנגלית אוקספורדית, ארוזה בכל גינוני הנימוס "האנגלי", עד שהוא ראה בפתח החנות אדם כהה, הו אז הוא החל להתנהג בגסות.

  • YES  On 26 בפברואר 2012 at 14:20

    דבר אחרון,

    ש.ג כדאי שתעיין במונח 'רדיקלי' בלקסיקון לאטיני – אתה סתם מעוות אותנו, רק מפני שאתה חושב כמו דינוזאור.

  • YES  On 26 בפברואר 2012 at 14:34

    לדן זלצר.

    אתה טועה, אבל יכול להיות שזה מה שאתה הבנת בהיותך פרנג' – האתיופים יודעים לעשות הבחנה בין אירופאים ובין סתם זרים, שאינם פרנג'ים. בשביל לדעת זאת צריך לקרוא טקסטים מימי הביניים. כך למשל, יוונים או ארמנים כונו בפיהם "יפרנג' ברייה" – 'עבדים של פרנג'ים'. מכאן ברור לך שלסינים יש שם אחר, גם אם מעת לעת יהיו כאלה שיאמרו פרנג', בהתאם לקונטקסט. האתיופים כמו כל חברה אנושית, יודעים לסווג אנשים, ואולי אף יותר מאחרים -כך ששום דבר, לטוב ולרע, אינו נפקד מחברות שחורות, בניגוד למה שמתעקשים ללמד אותנו בני אירופה.

    אגב, מה אירוני כשאתה כותב :"שהקהילה האתיופית הטריה בחרה לאמץ כינוי שכזה למקומיים".

  • מריח גזענים מינקות  On 28 בפברואר 2012 at 0:46

    למגיב מ 1434: תמיד משעשע לראות כיצד גזענים מתלוננים על גזענות. במקרה שלך אפילו לא צריך מכ"מ גזענות, עד כדי כך זה גלוי אצלך.

  • יוסי לנדוי  On 12 במרץ 2012 at 14:54

    פטרונות,דעות קדומות- אפשר וכדאי להשיל אותן

  • לין  On 17 במאי 2012 at 4:25

    יש כאן בשר אדום, עושה רושם שאתם רבים על כל פיסה קטנה… לא אתערב ולא אגע בבשר פג תוקף. הטורפים מוכרים לי ולכן אניח לכם להמשיך להתפוגג.

    חברי YES היקרים!
    אתם בטוחים בעצמכם יותר מדיי…..
    הקו הנורמה בו בני העדה חיים מורכבים כמעט מ200 תרבויות, הגדולה במסורת שלנו היא המשכך סבלנותה והימנעות הוצאות שלדים מהקבר, הרי התוצאה היא רק לכאב.
    עכשיו אתם בתפקיד חפירות קברים על מנת להגיש לנו סוף מת וישן, מוכר, מכה ומכאיב.
    לא זה הפתרון אם כבר אנחנו חושבים לקדם את העדה כאן בישראל. לי נראה שאתם אלה שמחפשים איך להתקדם על חשבון העדה(טוב זה ברור לכולם).
    לא כל דוקטור יודע להמציא תרופה. ניפגש בהמשך….

  • מספר 666  On 5 במאי 2015 at 18:51

    חבורה גזענית לדעתי.
    היו לי איתם או עם נציג מטעמם ויכוחים ארוכים בבלוג שלי כשפירסמתי שם כתבות על יהודי אתיופיה. הם למשל ניסו להכחיש למשל את קיומם של העבדים של יהודי אתיופיה "בריה " משל לא היו דברים מעולם.
    בסך הכל מקבילה ישראלית של הרדיקלים השחורים בארה"ב.אותו טימטום אכול שנאה.
    לדעתי אין כל סיבה לעמוד בדרכו של מי מהם שרוצה לחזור לאתיופיה או להגר לקנדה וכו'.

  • מספר 666  On 5 במאי 2015 at 19:05

    הנה הדיון :
    https://no666.wordpress.com/2008/01/25/%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99-%D7%90%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%94/
    יש עוד כמה כאלו בבלוג שלי עם אנשי יס. בהחלט לא התרשמתי מהם לטובה. אבל כנראה שהגזען הנקיצוני תמיד ימשוך יותר תשומת לב והם יו'דעים זאת.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: