אומץ

אני לא מכיר את שגיא בשן ולא גיבשתי עליו דעה מעולם לטוב או לרע. שמו הדהד בראשי ככתב הדרום של ערוץ 2, אבל לא נזכרתי במשהו מסוים עליו דיווח. הערב קראתי ששגיא בשן מונה לדובר דשנים-כי"ל, חברה של האחים עופר שידועה ככזו שלא היית רוצה לגור בסמיכות למפעל שלה. הסתקרנתי לראות איך סיקר את החברה שבה יעבוד ואת כימיקלים לישראל בכלל. סבא שלי אגב עבד שנים ארוכות בדשנים בקריות, אבל לא נראה לי שזה ממש קשור למה שקורה היום.

לאחרונה, מבעבע גל של כתבים שהופכים ליחצנים ודוברים. בחלק מהמקרים זה עניין סביר. אני לא חושב שיחצן או דובר זו עבודה בזויה לאיש שצריך להתפרנס באופן יציב ולחזור הביתה בשעות נורמליות. מה רע בלדברר איזו רשות מקומית סימפטית אחרי גיל מסוים? במקרים רבים עיתונאים, גם כאלה שפועלים על פי כל כללי האתיקה, גורמים יותר נזקים מייחצנים. ובכל זאת, תמיד מעניין לראות מה כתבו העיתונאים על הבוסים העתידיים שלהם. זה יכול להיות דבר חמור במיוחד כשמדובר במפעל שאולי פוגע בבריאות האנשים, לכו תדעו, והציבור צריך לגבש על כך עמדה ממקורות נקיים והגונים.

לא התאמצתי במיוחד. אף שאת רוב הכתבות של בשן אי אפשר לאתר דרך גוגל, חיפשתי  "שגיא בשן כיל" ולא מצאתי תוצאות מעניינות. תכננתי לעזוב את העניין. ניסיתי בכל זאת וחיפשתי "שגיא בשן ברום", כי תרכובות ברום היא חברה מרכזית בקבוצת כימיקלים לישראל, בעלי דשנים כי"ל. וגיליתי את ההמלצה הזו של אנשי רמת חובב בעד מפעלי רמת חובב ונגד הירוקים:

שגיא בשן, כתב ערוץ-2 בדרום, אזר אומץ והכין כתבת טלוויזיה, המציגה את השקעות המפעלים במתקני טיפול בשפכים. למה אזר אומץ? כי ב-6 השנים האחרונות לא הייתה שום כתבה המציגה בחיוב את הנעשה ברמת חובב. הבמה ניתנה אך ורק למפגינים נגד. העורכים והכתבים של אמצעי התקשורת, צינזרו וחתכו בקנאות, כל מידע או תגובה המציגה פן אחר, כנגד טענות "הירוקים". האמנם הכל רע? האמנם לא נעשה שום דבר לטובת איכות הסביבה?


נכנסתי לבדוק את תמלול הכתבה של בשן בעד מפעלי הברום ונגד הירוקים ששודרה לפני שנתיים וחשכו עיני. אני ממליץ להיכנס ולקרוא. אנשי רמת חובב כתבו ששגיא בשן אמיץ. אם כך, זו דוגמא לכך שאומץ היא עניין משתלם.

בשנת 2008 אגב, שנת שידור הכתבה,  פורסם כי 57 אחוז מהזיהום התעשייתי בישראל נוצר על ידי מפעלים של כימיקלים לישראל, לפי דיווחי המשרד לאיכות הסביבה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אורי  On 17 בנובמבר 2010 at 8:47

    אחלה פוסט. מדהים כמה שקופים כבר כל התהליכים האלה.
    הדבר הכי מקסים בתמליל הכתבה של בשן הוא השילוב הכאילו קשור של עיטור העוז במלחמת לבנון השנייה. למרות שאין שום צורך להזכיר את העיטור הזה, דווקא הוא מחבר את כל הקצוות של ההתנהלות במדינה העקומה שלנו.

    • צאלה  On 20 בנובמבר 2010 at 3:54

      מה לי תאמרי עלמתי המטקבקת/
      מילותייך מנמלות אותי כמו באיבר רדום/
      על גחון מילותייך את זוחלת בשקט/
      על מחשב מתקתקת
      גורלך, עלמתי, כבר חתום/
      טווס הזהב ממתין לך, עלמתי המטקבקת/
      זנב שועלייך עולה בעשן/
      בוערת התחפושת שלך החמקמקת/
      רוח שורקת ברשת זמר ישן

      עלמתי
      עלמתי
      בואי אליי
      מזהב-טוקבקייך ומארגמן-אלמוניותך/
      כל סימני הקריאה שלך קוראים לי לבוא לשאתך/
      הרוח שורקת ברשת וריח קיץ חמים/
      ובטוקבקייך גורלות נחתמים/
      ומלחמה בטעם גלידה וקץ ודמים/
      ואין אהבה בעולם ואין רחמים/

      רק את ואני על טווס הזהב, עלמתי המטקבקת/
      ואת ואני והרוח השורקת/
      היי לי למלכה, מי שתהיי, רק ללחוץ/
      מלחמת עולם שלישית עומדת לפרוץ

      • צאלה  On 20 בנובמבר 2010 at 4:12

        הייתי קורא לך שושנה וירטואלית/

        הייתי קורא לך בריה משונה, אבל את ודאי תכעסי/

        חכלילית כמו כוכב הצפון
        וורודה כמו צלע עסיסית/
        אני מוכן שתכעסי עליי, בבקשה, תכעסי

        הייתי קורא לך וירוס מתוק/

        וקושר לזהב זנבך סימני קריאה ושאלה כחולים

        אבל הימים עוברים, עלמתי המטקבקת/

        ואין דבר בינינו זולת צליל הטיקבוק וקירקוש העלים

        אילם אילם הוא הצליל של הטוקבק/

        ירייה של תותח ובשר מגולוון/

        ואת טעימה כמו יין לבן/

        אבל

        הלילה ברשת רותח וחום כמו פיטמה של מינקת/

        חושק וחומק ממני וכבר עייפתי מאור נורת הצ'ט הדולקת/

        אוויר חושך רוחש זבובים ושפיריות מקסימות ממך, עלמתי המטקבקת/

        ולא נתת לי סימן, לא נתת לי סימן/

        הגיע הזמן ללכת, הגיע הזמן

  • chellig  On 17 בנובמבר 2010 at 9:08

    שאפו עליך

  • SixPac  On 17 בנובמבר 2010 at 12:33

    כמה קל ואהוב להשמיץ אדם.
    איזה חיבור מעוות, בין כתבה אוביקטיבית מאד בשנת 2008 לקבלה לעבודה ב 2010.
    מספר עובדות "לא חשובות" על העניין
    1. הכתבה אינה עוסקת במפעל של כיל.
    2. הנ"ל (שגיא בשן) לא המתמנה לדובר כיל אלה כיל דשנים שהברום אינו חלק ממנה.
    3. טוב שהירוקים לוחצים לשיפור איכות הסביבה, אבל יש לחברות היצרניות זכות ליצג ביעילות את הצד שלהן.
    תנו לאדם לחיות להתפרנס בכבוד ותפסיקו לראות בכל דבר את "המדינה העקומה שלנו".

  • רחביה ברמן  On 17 בנובמבר 2010 at 13:08

    איש יקר, אני מודה שכאמן לא תמיד זרמתי אתך, אבל הכתיבה הפוליטית שלך משובחת. מזמן רציתי להגיד לך.

    (גילוי נאות: אני מתעב את שגיא בשן זה כעשור).

    אבל ידוע שככה זה עובד. נכון שבעיקר זה היה ממסדרונות האוצר והחשב הכללי לחברות האלה, אבל למה שהעיתונות תהיה חסינה מזה? למה היא מתגמלת כיאות את העוסקים בה? מאפשרת להם בכלל להגיע לגיל הסבא-עיתונות החביב שהולך לדברר רשות מקומית? המצב בקקט ויישאר כזה עד שהטאבלטים ישתלטו ואז החדשות יעברו סופית לדיגיטל ויוכלו מחדש להתפתח מערכות שישקיעו בכתיבה ותחקיר. אולי. אני שורק פה בחושך וכאלה.

  • אנונימי  On 17 בנובמבר 2010 at 13:12

    אני גם לא רואה שום קשר, אדם לא יכול לתכנן שנתיים קדימה כשהוא עושה כתבה עיתונאית.

  • רוני  On 17 בנובמבר 2010 at 15:04

    כדי לגלות אם באמת יש פה סיקור מוטה שהשתלם למסקר צריך לערוך תחקיר קצת יותר רציני. יש טעם לפגם בהשלכת הלבנה הזו ללא בדיקה נוספת, מה גם שדווקא יש לך במה מצוינת לפרסם חומרים כאלה.
    (ובכל זאת, טוב וחשוב ששמת לב. אולי באמת תחקיר?)

  • chicky00  On 17 בנובמבר 2010 at 15:32

    לשני הכותבים האנונימיים, סיקספאק ואנונימי.

    1. חברת תרכובות ברום על פי ויקיפדיה שייכת לכי"ל. הארגון הירוק המושמץ התעסק הרבה בתקיפת חברות של כי"ל ודשנים כי"ל. הנה למשל כאן רשימת פרסומים בנוגע למפעלי ים המלח:
    http://www.adamteva.org.il/?CategoryID=610&ArticleID=1129

    2.דשנים כי"ל שייכת לאחים עופר וכך גם תרכובות ברום. כלומר בשן החמיא לחברה של הבוס שלו לעתיד וביקר ארגון ירוק שמתנגד למקום עבודתו.

    3. מסכים שיש לחברות כימיות צורך לייצג את הצד שלהם וכפי שציינתי אני לא טהרן: איני רואה פגם בסיסי בכך שאדם הופך לדובר. אני חושב שהאמת לא נמצאת תמיד בכיס של חלק מהארגונים הירוקים, שהם לעתים לוחמניים וביקורתיים מדי.

    אני כמעט לא שפטתי במה שכתבתי. העברתי פשוט את הנתונים הגלויים, לידיעת הקוראים.
    כדי להיות ברור: אני לא חושב שזו בעיה אישית ומיוחדת או עבירה שעבר שגיא בשן, אלא מצב כללי שקיים בעיתונות שמשפיע בהכרח על תכניה.

    אשמח לקבל תגובות בעד ונגד באופן פחות אנונימי. אם אדם מתנגד למה שכתבתי, כמו רוני גלבפיש שהעלתה טיעון הגון, לא ברור מדוע עליו להסתתר.

  • צביקה  On 17 בנובמבר 2010 at 15:57

    אם היה לי בלוג הייתי מעלה את הפוסט הבא: רועי צ'יקי ארד מפרסם פוסט תמיכה תמוה בגדעון לוי ושבועיים אחר כך מקבל עבודה כעיתונאי בהארץ. טול קורה חביבי.

  • chicky00  On 17 בנובמבר 2010 at 16:04

    צביקה, מוזמן לפרסם. רק בשמך. 🙂

  • עומר  On 17 בנובמבר 2010 at 18:03

    אלוהים איזה זקן אני! וחלק מהסיור עבר בצפון ים המלח, נדמה לי שזה היה שם, ליד נחל זורם של ברום. הריח היה הנורא ביותר שהרחתי אי פעם. זה היה ריח חזק וחריף של רעל. אני מציין את זה באופן עובדתי. יכול להיות שזה בלתי נמנע אבל זה המחיר של מפעלים כאלה, והוא מאוד לא נעים

  • עומר  On 17 בנובמבר 2010 at 18:05

    התכוונתי לומר שזה היה לפני עשר שנים במילואים הראשונים שלי

  • משה  On 17 בנובמבר 2010 at 23:04

    חברי ורעי,
    כמה מילים על כיל : כיל היא המעסיק הגדול בנגב ידעתם?
    צאו מהבועה התל אביבית והמנופחת שלכם.
    בואו לראות נגב שנאבק על קיומו ואחר כך אולי תחשבו על השלכות הדיונים הטיפשיים שלכם.
    החברות הכימיות כיום הן אחראיות מאוד ולצערן משלמות את המחיר על אוזלת ידם של המפעלים הישנים שדאגו לתדמית הלא מוצדקת.

  • רחביה ברמן  On 18 בנובמבר 2010 at 21:44

    תגיד, צ'יקי, אתה מכיר את משה או שהוא מטקבק בתשלום כמו שמריח לי? 🙂

  • chicky00  On 19 בנובמבר 2010 at 16:40

    לא מכיר את משה.

  • רחביה ברמן  On 19 בנובמבר 2010 at 17:43

    אבל איזה יפה זה הנופת צופים של "חברי ורעי"? נוגע.

Trackbacks

  • By הדייג – מאמרים שעלו ברשת on 26 בנובמבר 2010 at 0:33

    […] הופכים ליחצנים, האם זה בהכרח רע? הדוגמא הבאה מראה על הבעייתיות של המהלך. כך במקרה של שגיא בשן שככתב […]

כתיבת תגובה

