בדרך כלל העמדה שלי אינה משיקה כל כך לגחמות הסהרוריות של חברי הכנסת מהספסלים האחוריים בישראל ביתנו, אבל הפעם אני איתם, ואף יותר קיצוני מהם. אני נגד ציון כל יום של אבל: השואה, הנכבה, הזכרון. בוודאי לעוד מדינות ולעוד עממים יש ימי אבל, יהיו אשר יהיו, אם כך, אני גם נגדם.
אני בעד הבנה אינפורמטיבית ולא רגשית של העבר. אני בעד רגש, כמובן, אבל עדיף שיהא רגש של אהבה, שמחה, מאבק ותקווה, או יום חג שמוביל לרגשות כאלה. אני מעדיף לזכור בחגים את הדברים הטובים בהיסטוריה – ניצחונות, נטיעות, שחרור, אהבה בין עמים. גם אם מדובר ביום שמציין מוות של מישהו, למשל מרטין לותר קינג, המטרה של יום זה היא לטעמי להתנגד לגזענות, להיאבק, לתמוך בשוויון זכויות. באירועי אבל מודרניים, אין אוכל ואין זיקוקים, דבר שמעיד על הריקנות שבהם. מדוע מפחידים ילדים כשבסוף אין אוכל מיוחד כמו המרור או הביצים המלוחות?
ימי אבל מוסיפים לשנאה. הם אינם עוזרים לאיש, מלבד לעסקנים וסוחרי הנשק. יום השואה לא מציל אדם אחד ממוות, ומשמש גם ככיסוי להתנהגות השערורייתית של המדינה מול ניצולי שואה, וכנ"ל מדינות ערב שהנכבה חשובה להן הצהרתית, יתייחסו לפלסטינים הפליטים כאל אזרחים סוג ג' (כמו בלבנון, למשל), ביום הזכרון יש הצהרות לוחמניות שמובילות לעוד מתים בסופו של דבר. כמי שביקר באושוויץ בטיול שואה, הבריחה הטבעית למקדונלדס או לשתיית מיץ קיווי (שהיה אופנתי בפולין בתחילת שנות התשעים) או הסקס בין התלמידים (לצערי, לא בזמני) – מעידה על כך שהצעירים מבינים שהחיים הם הדבר החשוב. לאחרונה הראו תמונות ישראלים בים ביום השואה, האם זה לא הנצחון על הנאצים, ואולי הצד הטוב של הציונות – יהודים שזופים בספידו וביקיני שלא חוששים מכלום? זה מה שהיה צריך להראות באושוויץ, ישבן יהודי שרוף מהשמש, לא מטוסי חיל אוויר!
בסגידה ודשדוש בימי אבל, האדם מדכדך את עצמו, ללא תוצאות חיוביות שנובעות מכך. זכרון? אני לא בטוח שהימים הללו מספקים אינפורמציה, אין בהם כמעט זכרון, אלא רק שלל מניפולציות שמנסות להדמיע את האזרח המדוכדך שנה אחר שנה, ולנפק מוספי חג לא צליחים. לכן אני חושב שדווקא הגישה הראשונית, המאצ'ואיסטית, של "יום השואה והגבורה" עדיפה על הגישה החדשה והאופנתית של "יום השואה". כי הגבורה בשואה – בקרב הלוחמים והלא לוחמים – היא פרק יוצא דופן בתולדות האנושות. הגבורה בשואה – הפסיבית והאקטיבית – היא שיעור חשוב לכל אדם. לא הטנק ינצח אלא האדם, זה משפט שיכול להיכתב בקיבוץ נירים ובאביב של פראג. ואגב, גם היהדות רואה ביום השואה עניין בעייתי כי הוא חל בחודש ניסן, האסור באבל. ובאמת, ניצולי שואה רבים שפגשתי – למשל צבי כנר עליו כתבתי כשנפטר לפני כחודש, שחוויית השואה שלו אכזרית במיוחד – לקחו את השואה והוציאו ממנה משהו, לא שקעו לתוכה.
טוב, אם הגעתם עד כאן, אמנם החוק של ישראל ביתנו פשיסטי ומתועב, אבל זה דבר שמצופה ממפלגה קצת פשיסטית – לחוקק חוקים כאלה. זו גם הוכחה שיום השואה לא יעיל, אם אנשים שהם קצת-פשיסטים חובבים אותו כל כך. למעשה, אני לא בעד לבטל את התאריכים הללו לגמרי, אלא בעד לנסות להפוך את התכנים שלהם לחיוביים יותר, ולא רק מבוססים על כאב ושנאה. יום הזכרון צריך להיות יום השלום וההתנגדות למלחמות, יום הנכבה ליום של סליחה והתנגדות לגזענות בישראל, כששני הצדדים מבינים שטוב שהם נמצאים זה לצד זה, יום השואה צריך להיות יום נגד קסנופוביה ושנאת מיעוטים. כרגע הימים האלה משרתים רק שנאה ועצב, גם אם הם מבוססים על כאב אמיתי.
-
רשומות אחרונות
-
תגובות אחרונות
-
Blogroll
- הפליקר שלי
- כתב העת מעין
- הערך צ’יקי בויקיפדיה
- המשלחת לדמשק
- אתר הבית
- השיננית, מתוך הספר הכושי
- פרק מתוך הרומן אירובי
- הניצב מאת איתמר רוז
- עין הכמהין מאת ואן נויין
- שירים של מיכל דר וואל נוראדין, מאמר של רועי רוזן
- יוני רז פורטוגלי – ז'אנר סרטי בתי המלון בישראל
- צבי אלחייני – על משכן רבין ברמת אביב ככותל בתל אביב
- מונסטר
- ספוטניק אין לאב
- אני ואנונו
- ידידים טובים
- Tourists, come to Israel, It's a nice country EP
- ספוטניק אין לאב רמיקסד
- הרחוב – נגד מלחמת לבנון השנייה
- מעין
- אולי
- תל אביב היא כבר לא תל אביב
- אני ואנונו
- ספוטניק אין לאב
- אהרן שבתאי על מעין
- יובל בן עמי, הארץ, על מעין
- מאמר על הסרט זהירות מצלמה בנענע
- ראיון עתיק עם שלומציון קינן לרגל יציאת הכושי בשנת 2000 (שיניתי את דעתי על רוב הדברים)
- עוזי צור, הארץ, על המזלט הסרבן והספרון
- ראיון עם טל גורדון, 2005
- ארז שויצר על מעין
- המלצה על השיר מעין בבלוג מוזיקלי
- המלצה בעיתון ניו יורקי על מונסטר
- מגזין אמריקאי על זהירות מצלמה
- ערב שירה במועדון הביט
- הינשוף בחדר האוכל של שדה בוקר
- עם אהרן שבתאי בהקראת שירה בתמול שלשום ירושלים
- טופי והגורילה – יוני נתניהו בביקיני
- מג'יק וואן
- chenard walcker
- רם אוריון
- הסיפור המזעזע של
- העוקץ
- מעין בפייסבוק
-
ארכיון
- דצמבר 2022 (1)
- אוגוסט 2022 (3)
- יולי 2022 (1)
- פברואר 2022 (1)
- מרץ 2013 (1)
- ינואר 2013 (1)
- דצמבר 2012 (2)
- נובמבר 2012 (1)
- אוקטובר 2012 (1)
- ספטמבר 2012 (6)
- אוגוסט 2012 (2)
- יוני 2012 (2)
- מאי 2012 (3)
- מרץ 2012 (1)
- פברואר 2012 (3)
- ינואר 2012 (3)
- דצמבר 2011 (1)
- נובמבר 2011 (2)
- אוקטובר 2011 (4)
- ספטמבר 2011 (7)
- אוגוסט 2011 (5)
- יולי 2011 (5)
- יוני 2011 (5)
- מאי 2011 (3)
- אפריל 2011 (7)
- מרץ 2011 (12)
- פברואר 2011 (9)
- ינואר 2011 (10)
- דצמבר 2010 (9)
- נובמבר 2010 (6)
- אוקטובר 2010 (12)
- ספטמבר 2010 (8)
- אוגוסט 2010 (7)
- יולי 2010 (5)
- יוני 2010 (6)
- מאי 2010 (7)
- אפריל 2010 (5)
- מרץ 2010 (5)
- פברואר 2010 (4)
- ינואר 2010 (3)
- דצמבר 2009 (7)
- נובמבר 2009 (4)
- אוקטובר 2009 (6)
- ספטמבר 2009 (5)
- אוגוסט 2009 (8)
- יולי 2009 (9)
- יוני 2009 (5)
- מאי 2009 (5)
- אפריל 2009 (11)
- מרץ 2009 (5)
- פברואר 2009 (4)
- ינואר 2009 (15)
- דצמבר 2008 (14)
- נובמבר 2008 (6)
- אוקטובר 2008 (10)
- ספטמבר 2008 (6)
- אוגוסט 2008 (12)
- יולי 2008 (9)
- יוני 2008 (6)
- מאי 2008 (17)
- אפריל 2008 (4)
- מרץ 2008 (6)
- פברואר 2008 (7)
- ינואר 2008 (14)
- דצמבר 2007 (15)
- נובמבר 2007 (9)
- אוקטובר 2007 (12)
- ספטמבר 2007 (10)
- אוגוסט 2007 (4)
- יולי 2007 (5)
- יוני 2007 (5)
- מאי 2007 (5)
- אפריל 2007 (14)
-
עמודים
-
המילים והדברים
אדוארד ליר אהוד ברק אורי בלאו אי-גיון אלן גינסברג אמנות ישראלית אקרשטיין ירוחם ארי ליבסקר ארצות הברית בוב קאופמן ביטניק ביטניקים בלארוס גזענות גלעד שליט גרילה תרבות דב חנין דהמש דן דאור הארץ הדר הון ולבנון החדש והרע החלום הישראלי ואן נוין חיפה חרגול יהושע סימון יובל בן עמי יצחק תשובה כח לעובדים כפר דהמש לבנון לצאת מבצע עופרת יצוקה מגזין קולנוע מחזה פוליטי מיגל דה אונמונו מינסק מסדה מעין מעין 5 מעין אמיר מערבון מערבון 6 מצרים משטרה מת'יו סוויני נמרוד קמר נתן זך סן פרנסיסקו ספרות ספרדית עופרת יצוקה עזמי בשארה עמדה פייסבוק פרנקו צ'יקי קדימה קהיר קוויבק קנדה רון חולדאי רועי צ'יקי ארד רמלה שביתה בגן המדע רחובות שואה שירה עברית שירת איגיון שירת ביט שירת נונסנס שמעון פרס תחקיר תיאטרון מעין תיאטרון פוליטי -
הצטרפו ל 92 מנויים נוספים
תגובות
העמדה שלך לא סותרת את מטרת העצומה.
החוק המוצע מנסה למנוע גילויי רגשות.
לאן השלטונות מנתבים את הרגשות – זה הדבר שצריך להיאבק נגדו.
אבל המאבק הזה נידון לכישלון, כמו העצומה. זאת הטרגדיה.
אז מה אם אתה בעד שמחה? אתה הולך לתמוך בכל חוק שיאסור עצב?
רעש צלצולים ושום דבר
קודם כל, אפתח ואומר שהעצומה המדוברת היא עניין מינורי לחלוטין. אני מקווה שהחותמים עליה לא חושבים שבחתימתם מתמצית המחאה הפוליטית שלהם. לכן, הויכוח שלי איתך הוא לא על עצם החתימה, אלא על החובה שמוטלת על אדם כמוני (והייתי רוצה לשער, גם כמוך) להגן על זכותו של מי שרוצה לציין את יום העצמאות כיום אבל.
יש לי חיבה מסוימת לדיצה הקיומית האינהרנטית שלך, אבל קשה לי לראות את שייכותה לעניין. זכותך המלאה לצלוח את החיים עם חיוך על הפנים ואדישות רגשית כלפי העבר; זכותם המלאה של זוכרי הנכבה לצלוח את החיים בעגמומיות כלשהי. אנשים אלה לא ביקשו אפילו לקבוע את "יום הנכבה" כיום אבל רשמי, אלא רק ביקשו זכות לקיימו כאבל בתחומי הקהילה שלהם. לא מגיעה להם הסולידריות שאתה מרבה לנופף בה?
שווה בנפשך, שהכנסת היתה מעלה להצבעה חוק שאוסר על אזרחים לקיים אירועים של הקראת שירה ואחריהם לבלות בכל מיני מסיבות מגניבות ברחבי הארץ. כלומר, שווה בנפשך שהכנסת היתה דוחפת את אפה המכוער לאורח החיים *שלך*. ועכשיו, דמיין לך בלוגר, נגיד ששמו אלי מלנכולי, שהיה כותב: אין לי סיבה להתגייס למאבק בחוק הזה, כי אני מעדיף לחיות בדכדוך תמידי, וכל שוחרי הגרוב והשיגועים, העולזים תמיד, מעוררים בי דחייה. מה היית חושב על המוסר האזרחי של האיש הזה?
אם יש משמעות לסולידריות אזרחית, היא בדיוק בנקודה הזאת: היכולת להגן על אנשים שבחירותיהם שונות משלך. אחרת באמת אין טעם לצאת מבית הקפה הקטן שלנו.
אהבתי.
זאת אחת הצרות של השמאל.
מה שעידן אמר.
מה שעידן וירושלמי אמרו
וטאוטולוגית, גם מה שינון אמר
הי צ'יקי,
רוגל אלפר פעם כתב עליך (בימי פינג פונג והאירוויזיון) שאתה האקר תרבותי. מאוד לא הסכמתי איתו אז אבל היום אני חושב שטעיתי.
מסתבר שרוב המגיבים לא זיהו את ההאקריות שלך, חבל.
אני מקוה שהחוק יעבור ואז נוכל כולנו להפר אותו. מי ברינה ומי באבל. המאבק בהצעת החוק לא ישנה את העובדה שליברמן כבר ניצח. הדרך היחידה – אני חושב – לשבור אותו היא שהחוק יעבור ואנחנו נצא לרחובות. כשזה יקרה, כדאי שיהיו שם גם כמה אנשים כמוך שיזכירו לנו לצחוק ולחייך.
אביב
הגדרה חכמה.
אני עם אביב + עידן
יותר ויותר מסתבר שדווקא חקיקה של חוקים שטותיים כגון זה מאפשרת גם מיסוד של ההתנגדות ו"מגינה" עליה, באיזה אופן פרדוכסלי, יותר מאשר אם זה היה נשאר בגדר נורמה חברתית שאין לה עיגון בחוק (אני מתכוונת לפאשיזם ולשנאת האחר)
לכן צריך להתנגד לחוק עכשיו, ושבעתיים כאשר יעבור. כל צד יקצין את המאבק שלו עד שננטרל זה את זה הדדית והשקט המדומה יחזור לאזורנו המוטרף.
השמאלן הכי מרענן, תאב החיים ואוהב האדם בסביבה. קשה לדבוקה השמאלנית הזאת לקבל את הזוית המרעננת שלך, שסותרת את שלהם, ומרעידה את הקרקע שהם קופצים עליה בחרון אף קליני.
מיכל נאמן ודנה יואלי אינן בחורות יפות. לא נורא. אולי הן חכמות.
לצפות מצ'יקי שיחתום על עצומה שלא הוא יזם, זה כמו לחפש פלאפליה בלב המאפליה.
לא יודע איפה איתרת חרון אף קליני. בסך הכל הבעתי התנגדות לעמדה של צ'יקי, בשפה עניינית ומנומקת. לא תקפתי אותו אישית ובטח לא את הרעננות/אהבת האדם וכו' שאת מוצאת בו. כל הנקודה שלי היתה שכל מעלותיה התרומיות של האישיות הצ'יקית אינן רלבנטיות לצורך להתנגד לחוק. זה שצ'יקי מגניב כולם יודעים (והוא הכי יודע). זה עדיין לא סיבה מספיק טובה לנטוש את מי שמבקש להתאבל על הנכבה לבדו במאבק.
אינו מיוחס כאן לגישתך כלפי צ'יקי, אלא לגישה הפוליטית השמאלית שאתה ומרעיך נוקטים בה לרוב, ולבון טון שהיא מייצרת, שמה לעשות, פעמים רבות מונע על ידי דלק של תסיסה וסלידה מובנית. נראה שצ'יקי, בלי קשר למגניבותו המכובדת, מציג כאן גישה פחות פתטית (פתוס) אבל שמאלית וחתרנית לא פחות. בסופו של דבר, מה שמעצבן קצת בתגובות כאן הוא אותו בון טון די פנאטי, שההגדרות שלו למיהו שמאלני הן די צרות ושמרניות. ראה איך אתה תופס את אי ציותו לחתימה על העצומה כביטוי דל קלוריות של הגנבה, בלי להתייחס אליה קצת יותר ברצינות חלילה.
אינו מיוחס כאן לגישתך כלפי צ'יקי, אלא לגישה הפוליטית השמאלית שאתה ומרעיך נוקטים בה לרוב, ולבון טון שהיא מייצרת, שמה לעשות, פעמים רבות מונע על ידי דלק של תסיסה וסלידה מובנית. נראה שצ'יקי, בלי קשר למגניבותו המכובדת, מציג כאן גישה פחות פתטית (פתוס) אבל שמאלית וחתרנית לא פחות. בסופו של דבר, מה שמעצבן קצת בתגובות כאן הוא אותו בון טון די פנאטי, שההגדרות שלו למיהו שמאלני הן די צרות ושמרניות. ראה איך אתה תופס את אי ציותו לחתימה על העצומה כביטוי דל קלוריות של הגנבה, בלי להתייחס אליה קצת יותר ברצינות חלילה.
או שחרון האף מיוחס לתגובה שלי כאן, או שלא. בינתיים לא הראית לי מה בתגובה שלי היה כועס או פנאי או פאתטי (הרבה תארים זרקת כאן). התגובה שלי היתה רגועה ועניינית. והיא תמשיך להיות כך גם כלפייך, חרף נסיונותייך להוציא ממני איזושהי פנאטיות כועסת וכו'.
אני התייחסתי בשיא הרצינות לעמדה של צ'יקי. תני לי קרדיט; אני אף פעם לא מגיב למי שאני לא לוקח ברצינות. הטיעון שלי היה שנחוץ להפריד בין הגישה המועדפת עליך לחיים לבין הצורך להגן על גישות אלטרנטיביות. לשם כך גם בניתי דוגמה הפוכה (עם הבלוגר אלי מלנכולי), רק כדי להדגיש שעצם מגניבותו של צ'יקי היא לא העניין כאן. גם אם הוא היה דכאוני, עמדתו הפוליטית שומטת את הקרקע מתחת לסולידריות אזרחית.
בכלל, את זורקת כאן ביטויים על גבול הדיבה: "אי ציותו לחתימה על העצומה". סליחה, מישהו הוריד פקודה לחתום עליה? תיכף תעשי ממנו סרבן עצומות. יש פיקציה כזאת אצל אנשים שמביטים מבחוץ בשמאל ומגנים את "עריצות המחשבה", כאילו כולם פועלים לפי קו מפלגה או משהו. אלה שטויות. כבר אמרתי ואני שוב אומר – העצומה לא חשובה כמעט. חשוב העניין העקרוני של זכויות אזרח – אזרח ש*שונה* ממך באורח חייו. כל ניסיון להסיט את הדיון לאישיות הפרטית של צ'יקי או לסוציולוגיה של השמאל הוא התחמקות.
אתה מדקדק במלים, אולי בצדק: נכון, מדובר כאן באי הסכמה ולא באי ציות. ונכון, אין טעם לנסות לדברר כאן את הפרסונה הצ'יקית, גם כי הוא עושה זאת הכי טוב בעצמו וגם כי עוד לא קניתי ביקיני. אבל אם לחזור לפוסט, הרי שיש שם הנמקות שאינן קשורות לעניין של אורח חיים, אלא של תפיסת עולם, ויש הבדל מהותי בין השניים. אורח חייו של צ' אינו רלוונטי כאן – מפורט כאן טיעון רחב ממנו.
ומעבר זה, אני מניחה שלא היית חותם על עצומה שתומכת בסגירת רחוב דיזנגוף בפורים לצורך תחרות התחפושות של ברוך גולדשטיין. כך שתמיכה בזכויות אזרחים במיעוט, אותם "שונים" באשר יהיו, אינה מובנת מאליה לעולם.
הצעת החוק הזאת היא טוטליטרית ביסודה, אבל דווקא צ'יקי מצליח להעלות פה רעיונות שחורגים מהשחור-לבן של אזרח-מדינה.