שריפת ספרים מול לינץ' \ ביטול יום השואה

1.

מעניין להבחין בבלוגים ובתקשורת בהבדל יוצא הדופן בין נפח היחס שקיבלה הצתת החוברות המיסיונריות וספרי הברית החדשה באור יהודה לבין הלינץ' שנעשה בנערים ילדים בקניון בירושלים. שני האירועים חמורים, אבל ברור שהלינץ' האלים והמתוכנן של עשרות נערים בשני נערים ערבים ביום השואה, שנחשף על ידי מוסף הארץ, חמור משריפת ספרים.
אלא שהבלוגים והתקשורת נרעשו לגמרי משריפת הספרים. אחד הבלוגרים כתב ולשמחתי מחק במהירות טקסט אנטישמי שאמר ששריפת הספרים מוכיחה שאין חרדים טובים, כולם רעים, כולם אותו דבר, כולם אויביו, ושהם מסריחים מזיעה. הוא סיפר כשהוא רואה חכ חרדי מסויים בכנסת (הוא עובד כעוזר פרלמנטרי או משהו) בא לו להכות אותו.

הכול בגלל המשפט "במקום שבו ישרפו ספרים, ישרפו בני אדם". אבל מה קורה במקום שכבר שורפים, מענים או מכים בני אדם? הנה, הדבר קרה ליד אותו גדר הפרדה שלצד הקניון. אנחנו בתקופה הרבה יותר מסוכנת משריפה של כמה ספרים. מצידי שישרפו אלפי ספרים, כולל ספריי שלי, שהם בדרך כלל קטנים מכדי לסייע לאיזו מדורת ל"ג בעומר, אבל שלא ישרפו בן אדם אחד, שההמון לא יבעט בנער אחד ליד קניון.
אני חושב שההבדל ביחס בין שריפת הספרים ללינץ' קשור בכך ששריפת הספרים מזוהה עם ש"ס, אף שסגן ראש העיר אור יהודה מטעם ש"ס מכחיש שהוא קשור לשריפה וטוען כי ילדים עשו זאת. איני יודע אם הוא אומר אמת, אבל זו הכחשה שראוי להתייחס לה, גם אם היא שקרית. בכל זאת, בשריפת הספרים שעליה דובר, זו שבברלין בשנת 1933, אנשים לא היססו לקחת עליה אחריות והיא נעשתה בכיכר ראשית בבירה.
אני סבור שמדובר ברצון להגביר את השנאה לחרדים, כדי לקדם שוב מפלגות שנאה גזעניות ברוח שינוי.

2.

דבר נוסף על יום השואה.
יש היום יום השואה וגם את יום השואה האלטרנטיבי. השואה נוכחת בכל רגע, רגב ונמש, של הישראליות, שישים ושלוש שנים אחרי שהיא הסתיימה. כל שנה היא יותר עזה וקטנונית, יותר וולגרית, יותר מעלה חרדות של ההווה שאינן נותנות אפשרות לניתוח ריאלי ומפוכח של המציאות (לישראל 150 פצצות אטום וארסנל נשק לא יאומן שהיא סכנה סביבתית ולא להפך). על כל פנים, התוצאה של ההיסטריה הזו היא שילדים מזמנים ילדים "עם דם יהודי טהור" באייסיקיו, והולכים ומרביצים לילדים ערבים ביום השואה, ליד הקניון.
אם יש יום שואה אלטרנטיבי והוא כזה הצלחה, אני רוצה להציע הצעה אלטרנטיבית יותר, שאולי מושפעת מהסרט "סטלגים" של ארי ליבסקר ידידי, שמציג פן וולגרי של השואה בספרות העברית.

ההצעה שלי היא לבטל את יום השואה, את טקסי יום השואה, האלטרנטיביים והלא אלטרנטיביים, ויסלחו לי אמני השואה המופיעים כל שנה ומתפרנסים מזה, לבטל את הסרטים של יום השואה, ויסלחו לי הבמאים הדוקומנטריים שזה יום חגם, לעצור את תעשיית הטיולים לאושוויץ של בני נוער שהופכים רק יותר גזענים בשל כך. אולי למשך כמה שנים שלא יתעסקו בשואה, לא יחגגו אותה, לא ישוו אותה למעשי אחמדינג'אד, ולא למעשי שרון, לא למעשי נאצר, ולא למעשי לבון, יניחו לה לשואה, לא יתייחסו אליה כשגרנט מפוטר מסיבות שלא קשורות, ולא ינסו לעקוף בחו"ל בתור כדור שלישי לניצולים. שהירשזון לא ינסה לעשות עליה סיבוב, שועדת התרומות לא תנסה לעשות עליה סיבוב, שביבי לא יקח עליה טרמפ. אם היא מעוותת כל כך, פשוט צריך להפסיק לעסוק בה, יש עוד שלל אירועים היסטוריים בתולדות האנושות שאפשר ללמוד מהם: קרתגו, קמבודיה, קרב ורדן. שישוו זה את זה הפוליטיקאים לחניבעל, לפול-פוט, לגנרלים ששלחו ילדים למות במלחמת העולם הראשונה. את לקח השואה שילמדו גרמנים ופולנים, והם למדו אותה טוב מאיתנו. הגרמנים אשמים בשואה, הם היו הגורם האקטיבי, ולכן נגזר עליהם לחוש אחריות. אנחנו היינו גורם פסיבי. ישראל ללא יום שואה, ללא עיסוק תמידי בעצמה כקורבן, היא ישראל מוסרית יותר ורעה פחות, ישראל שתפעל בצורה שקולה יותר ואלימה פחות מול הסביבה. את השואה צריך להחזיר לניצולים עצמם ולכאבם הפרטי. בלי אירועים מיוחדים בשידור ישיר, בלי טיסות של חיל האוויר על אושוויץ עם הכט.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גונג  On 30 במאי 2008 at 20:10

    נורא קיצוני, מה זה ? מצב רוח קרבי?

  • ריקי  On 30 במאי 2008 at 20:35

    מרשימה מאוד. תיאטרלית, משעשעת, ואטרקטיבית. חוץ מזה, מה עניינים, חתיכון.

  • כרמית  On 30 במאי 2008 at 20:38

    1. כואב, אבל נכון.

    2. גם עם זה אני מסכימה, אבל בתור מי שנולדה להורים מהצד השני של הים התיכון, אסור לי להגיד דברים כאלו במדינת ישראל. אז שששש.

    (אגב, יופי "לראות" אותך שוב.)

  • פרוספר  On 30 במאי 2008 at 21:20

    אני רק רוצה לומר מזל טוב שהתחלת לאפשר תגובות.

    ותנו לצה"ל לנצח.

  • חנוך גיסר  On 30 במאי 2008 at 21:56

    ישראל ללא יום השואה היא ישראל "מסורסת", כמו שמשון לאחר גזיזת מחלפותיו.

    קח מכאן את השואה – ולקחת כמה דברים ביחד:
    את הסיבה לקיום המדינה,
    את ההצדקה שלנו לכל עוול שאנחנו גורמים לאחרים,
    את ההתחסדות הפוליטית והטרמפיסטים שמנכסים אותם לעצמם
    ובהפוך על הפוך – בבת אחת תילקח העילה לגזענות שלנו.

    אז אולי, באמת, צריך לחשוב על ביטול יום השואה פעם אחת, ונראה מה יקרה.

  • ואני  On 30 במאי 2008 at 22:45

    שישרפו מחשבים. ושרתים. וראוטרים גם

  • שמרלינג  On 30 במאי 2008 at 23:35

    1. אתה פונה לקונספירציה יותר מידי מהר. לא יודע מי עמד מאחורי שריפת הספרים, אבל לדעתי אין מצב שמדובר ברצון להגביר את השנאה לחרדים. זה לא ששרפו שם ספרים של ביאליק או שלך. שרפו ספרים של דת אחרת, שטיפת מוח מסוג אחר. על ספרים כאלה יש לבני הדת החילונית פחות מוטיבציה לשמור.

    2. ביטול יום השואה זה רעיון מעניין, אבל מסוכן. סביר שהוא יעודד בורות בנושא , שממילא גדלה.
    הייתי מבטל רק את החלק שקושר בין השואה לציונות. את המסקנות המתבקשות כל אחד יפיק לבד, למה לשטוף לאנשים את המוח ברעיונות, גם אם אני מסכים להם.

    לגבי כל האירועים ההסטורים שציינת, לדעתי השואה מאפילה על כולם בחשיבותה ובמה שאפשר ללמוד ממנה.

  • אהרון תמוז  On 30 במאי 2008 at 23:43

    עבור סמי שיטרית,מתי שמואלוף ,אלה שוחטויהודה שנהב הרצח שבוצע בישיבת מרכז הרב היה מוצדק לחלוטין ואלה ששמותיהם נמנו מעולם לא הסתייגו או גינו פיצוץ אוטובוס על נוסעיו

  • שימרית  On 31 במאי 2008 at 1:23

    אתה בדיחה עלובה, פתטי, גס רוח שלא שווה יריקה. בטח שלא קריאה.

  • BoR|S  On 31 במאי 2008 at 2:05

    אני חושב שהסיבה שכל-כך הרבה בלוגרים התייחסו דווקא לשריפת הספרים היא בשל העובדה שהנושא זכה להתעלמות כמעט מוחלטת באמצעי התקשורת.
    אבל אני יכול להזכיר לך מקרה נוסף שאירע לאחרונה וזכה מהר מאוד להתעלמות מצד התקשורת – המטען שהוטמן במשלוח המנות שקיבל ילד אשר משפחתו משתייכת לקהילת "היהודים המשיחיים". ומעבר לזה, הסיבה לכך שנושא הלינץ' נרגע ואז עלה שוב היא כנראה פועל יוצא של דליפת הקלטת של מצלמות האבטחה במקום. אחרת, סביר להניח שלא היינו ממשיכים לשמוע על המקרה, שכמותו קורים בתדירות הרבה יותר גבוהה ממה שנראה לך.

    סגן ראש העיר מכחיש, אבל בידיעה באתר של מעריב הוא מצולם מחזיק ספרים בידיו, ואיכשהו לא נראה לי שהוא אץ להוציאם מתוך המדורה (אבל אולי אני טועה ואשמח אם יוכיחו לי את זה).

    אם אני מבין נכון, הבלוגר המדובר אינו עוזר פרלמנטרי אלא כתב פרלמנטרי.

    בסמוך ליום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ראיתי טקסט מאוד טוב באחד הבלוגים שעסק בהבדלים בין איך שאנחנו מציינים את יום הזכרון לשואה ולגבורה לבין איך שאנחנו מציינים את יום הזכרון הזה. כותב הדברים הציג את המצב שלכאורה עשינו דירוג חשיבות, וחשיבותו של יום הזכרון לשואה ולגבורה נמוכה מחשיבותו של יום המתרחש רק שבוע לאחר מכן. טקסט מומלץ ביותר, אשתדל למצוא אותו עבורך.

    נ.ב. אני שמח שהחזרת את התגובות 🙂

  • עומר  On 31 במאי 2008 at 9:30

    זאת הבעיה, שכל בלוגר שצריך לפתוח בסטה בתפוז הופך ליקיר המימסד הספרותי בזכותו של מנחם בן

  • מאן דהוא  On 31 במאי 2008 at 12:15

    1. אם יורשה לי להוסיף על טיעוניו של בוריס, הבדל נוסף בין שריפת הספרים ללינץ' הוא בכך שאת הלינץ' אנחנו לא יודעים מי ביצע: בעוד ששריפת הספרים מייצגת קנאות חשוכה שמצטרפת לידיעות ודעות מגובשות שיש לרובנו על הציבור החרדי, הרי שאת הלינץ' ביצעו "צעירים יהודים". לך תדע אם הם חרדים, דתיים-לאומיים או סתם חוליגנים של בית"ר. אין לאן להפנות את הגינוי, ואין קבוצה מסוימת שאפשר לסמן אותה ולהגיד "אלה מסוכנים". בשריפת הספרים יש – ולכן עצם הגינוי אפקטיבי הרבה יותר, כי יש לו כתובת, והוא לא מופנה סתם ל"גזענות של יהודים".

    2. אתה תולה קצת יותר אשמה ביום השואה. הרי העם היהודי הוא לא העם הגזעני היחיד בעולם, ושנאה בין קבוצות אתניות שונות (ובפרט כאלה שנמצאות בעימות אלים מתמשך במשך 60 שנה, אם לא יותר) היא לא המצאה יהודית, להיפך – היא דבר טבעי לחלוטין. ביטול יום השואה הוא פרובוקציה נחמדה, אבל לא הרבה יותר.

  • פרוספר  On 31 במאי 2008 at 14:34

    האם יש לך הוכחות לגבות את טענותיך לגבי האישים הנ"ל?

  • אהרון תמוז  On 31 במאי 2008 at 21:14

    הדבקת תווית של גזענות יהודית לאירוע האלימות נגד ערבים בפסגת זאב היא קלה, ומכילה יסוד מוכר של ביקורת עצמית שטוחה וחד כיוונית. כמעט בכל האזורים בהם חיה אוכלוסייה מעורבת יהודית וערבית ישנה עויינות הדדית מתמדת ואלימות לפרקים, (אולי פרט לאולימפוס-" נווה שלום").

    ברמלה, לוד עכו ויפו אלימות בין יהודים וערבים מתרחשת חדשות לבקרים. המדובר בערים מוחלשות בהן קודים של אלימות מחלחלים גם לאזורים ה"נורמטיבים". הערבים לא בהכרח בצד הפגוע במקרים אלו . ברמלה ולוד משפחות פשע של ערבים משתלטים על עסקים יהודיים או לוקחים מס פרטי הקרוי "פרוטקשן". המשטרה העצלה מעלימה עין ויהודים הופכים לקורבן של מיעוט ערבי מדוכא על סף התפרצות.

    פסגת זאב הממוקמת בין כפרים ערבים במזרח ירושלים היא מקרה דומה. מדובר בשכונה גדולה בפריפריה של ירושלים שברובה מאוכלסת בבני מעמד בינוני נמוך. יש בה מאסה לא מבוטלת של מזרחים שהגיעו משכונת מוסררה. בשל הסמיכות לכפרים ערבים ישנה נוכחות ערבית בשכונה שחלקה שלילית וביטוייה הם: הצקות, גנבות ואלימות יזומה.
    אחד ממוקדי האש בפסגת זאב, בדומה לערים מעורבות אחרות נעוץ במגע שבין נערות יהדיות לגברים ערבים. בדרך כלל מדובר בניצול של נערות מבתים עם קשיי תפקוד שנקנות בנזיד סיגריות וסיבוב בסובארו.

    המשכיל המזרחי השמאלן, האוניברליסט והפמניסטי יתקשה להבין שקשרים אינטימיים בין יהודיות לערבים נתפסים כצורמים ומוקצים. מה לעשות שמרבית המזרחים איתרע מזלם והם טרם זכו בכרטיס כניסה לבועת הרב תרבותיות של ה"מזרחים החדשים". אדווארד סעיד וד'ר סמי שלום שטרית לא שוכנים אצלם במדף הספרים המנטלי ופרטיקולריות יהודית עדין מבעבעת בנשמתם.

  • לאהרון\דוד?  On 1 ביוני 2008 at 20:29

    לומר שהערבים "שולטים" בלוד כי יש מאפיה ערבית, זה כמו לומר שהרומנים "שולטים" בתל אביב בגלל רוזנשטיין.

  • הכלכלן המתוסכל  On 6 ביוני 2008 at 0:04

    רק לפרוטוקול, כפי שבוריס ציין, אני באמת לא עוזר פרלמנטרי. ואגב, לא אמרתי שומדבר על שום שר חרדי ששותה את המרק שלו בקול.
    אמרתי שבא לי לתת כאפה לח"כ אמנון כהן – הצנזור הראשי – כשאני פוגש בו בשירותים. גם עכשיו זו נשמעת לי כמו משאלת לב ראויה.

  • צ'יקי  On 6 ביוני 2008 at 0:10

    לכלכלן, אתה צודק. טעיתי ואתקן. הטקסט לא היה מול העיניים שלי

  • נינג'ה  On 6 ביוני 2008 at 19:17

    אז אתם חברתיים כזה כאילו?
    הנה כמה טיעונים שנראה איך תתמודדו איתם (לדעתי לא תצליחו):

    א) פערים חברתיים זה לא נורא במידה ורמת החיים של כל האוכלוסיה עולה, והיא אכן עולה בישראל. זה לא משנה כמה שרי אריסון מרוויחה, זה משנה רק שליותר אנשים יש יותר רווחה.

    ב) אי אפשר לחזור אחורה. הממשלה לא יכולה לקחת על עצמה ניהול של מפעלים. היא עושה את זה באופן גרוע ובזבזני, שלא לדבר על מושחת. אתם באמת רוצים שלהירשזון יהיו עוד כמה מעטפות?

    ג) הגדלת הגרעון והחוב הלאומי יגרמו לעלייה בריבית הריאלית ולצמצום הפעילות במשק. הכי טוב תקציב מאוזן, ועם אפשר גם עם יתרות.

    ד) הפתרון לכל הבעיות החברתיות הוא יותר חינוך. למידת מקצוע טכנולוגי מובילה לעלייה בשכר בשיעור עצום. היום שכר של מהנדס בתעשייה הוא כמעט פי 2 מהשכר הממוצע במשק.

    ד1) כמו בדברים אחרים, אין סיבה שהממשלה דווקא תיקח על עצמה את ההשקעה בחינוך. המגזר הפרטי יכול לעשות את זה ביעילות ובזול, בתשלומי הורים מצומצמים מאוד.

    ה) אין סיבה שהציבור יממן את החינוך הגבוה בכללו. מי שרוצה – שישלם. היום מה שקורה זה שכל אזרחי ישראל, יותר משבעה מליון איש, משלמים על הרצאות בארמית או בספרות ימה"ב שמהן נהנים כמה עשרות אנשים. זה לא צודק וזאת גניבה.

    ו) פקידי האוצר שאתם ושכמותכם אוהבים כ"כ לשנוא מתמודדים יום יום עם מונופולים, עם שחיתות תאגידית, עם חוזים תפורים ועם חברות כוח אדם נצלניות בצורה כזו שאלף פעילים "חברתיים" לא יכולים. תנו להם לעשות את העבודה שלהם.

    ז) הדרך היחידה האפשרית היא הפרטה, קיצוצים והפסקה טוטאלית של ההגבלה על היבוא. זו הדרך בה הלכו כל מדינות מזרח אסיה ותראה איפה הן היום. הקפיטליזם עובד.

  • צ'יקי  On 6 ביוני 2008 at 20:02

    שכנעת אותי לגמרי, נינג'ה. במיוחד עם ב', אסור לתת לקומוניסטים כמו הירשזון להשתלט על המשק ולהחיל את שיטת המעטפות המושחתת.

  • סמוראי  On 6 ביוני 2008 at 20:30

    צחוק צחוק, אבל סעיף א' הוא סוגיה שעסקו בה רבות, וג'-ו' הם טיעונים כבדים.

  • שינבי  On 7 ביוני 2008 at 10:44

    אותי הוא דווקא שכנע. צריך לתת לשוק החופשי לפעול. עם צמיחה גבוהה וירידה באבטלה כולנו יכולים להרוויח.

  • צ'יקי  On 7 ביוני 2008 at 17:36

    ראשית, אני לא מבין מה התגובה של שינבי, סמוראי ונינג'ה קשורים לנושא הזה.
    שנית, יפה ששינבי וסמוראי מסכימים עם נינג'ה, ושינבי אף השתכנע מטיעוני נינג'ה. אבל מוזר שלכולם אותו איי.פי. כלומר אולי יש משמעות ללימודי ארמית ומוסר בעולם הזה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: